BAAL spreekt digi-taal!

Bijzondere tijden vragen om een bijzondere aanpak, en we willen jullie graag iets meer laten zien van wat dat nu juist betekent voor BAAL! ūüíĽ

Lees hieronder een stukje uit het BAAL-dagboek van begeleidster Lieselotte. Ze schrijft over haar eerste digitale begeleiding en komt hierbij tot een interessante vaststelling! 

ps: Het beeld van de jongere werd vervangen door een stockfoto. Ook de naam is fictief. 

De coronaquarantaine gaat verder. We blijven in ons kot. Ook voor ons als BAAL-medewerkers geldt deze¬† regel.¬† Toch¬† blijft¬† ons¬† werk¬† overeind¬† en¬† proberen¬† we¬† aan¬† onze¬† thuisbureau¬† online¬† met¬† onze jongeren aan de slag te gaan. Videobellen,¬† denk¬† ik.¬† Iedereen¬† spreekt¬† over¬† videobellen¬† met¬† de¬† jongeren,¬† maar¬† hoe¬† gaan¬† we¬† dit¬† in godsnaam praktisch haalbaar maken. Ik vind het wel tijd om de lopende begeleidingen weer verder te zetten en onderzoek hoe ik kan begeleiden via videobellen. Ik¬† kan¬† taken¬† geven¬† aan¬† de¬† jongeren¬† die¬† we¬† dan¬† nadien¬† kunnen¬† bespreken?¬† Maar¬† vind¬† ik¬† dat¬† wel voldoende. Gaat enkel dat wel een meerwaarde zijn in de begeleiding. Ik blijf nadenken en uiteindelijk beslis¬† ik¬† om¬† gewoon aan de¬† slag¬† te¬† gaan met ¬†het¬† videobellen. Ik bevraag¬† de¬† jongeren¬† of¬† zij¬† het¬† zien zitten en start bij Pablo. Van hem weet ik dat hij het niet erg vindt als er eens iets misgaat. Ik bel op en vraag of hij het ziet zitten om via videobellen de begeleiding verder te zetten. Natuurlijk belicht ik ook de voordelen hieraan: na de lockdown moet hij dan minder naar Hasselt komen. Pablo ziet dit onmiddellijk zitten. Wij spreken af dat er dinsdag om 14u een videogesprek zal plaatsvinden. Ik moet nu dringend werk maken van de opdrachten/methodieken. Hiervoor maak ik een powerpoint met de methodieken in die ik wil gebruiken tijdens het gesprek. Ik zorg dat alles heel visueel is zodat het voor de jongere ook makkelijk blijft om te volgen. Dinsdag 13u50, ik maak een zoomlink voor Pablo en mail dit naar hem door. Samen met de link mail ik ook dat Pablo moet zorgen voor een rustige plek en indien mogelijk het gebruik van een laptop. Ik wacht rustig tot Pablo ook op zoom verschijnt. Stipt 14u meldt hij zich aan. Ik ben blij dat dit al gelukt is. Ik vraag de jongere nogmaals of het ok√© is dat de begeleiding op deze manier wordt opgestart. De jongere vindt het zelfs heel goed. Dan heeft hij iets te doen & hij moet nadien niet meer zo vaak naar Hasselt komen. Met een blij gevoel start ik aan het videogesprek. Ik deel mijn scherm zodat de jongere de powerpoint kan zien en zo ook mee kan volgen. We overlopen kort het traject van de jongeren en starten dan met de eerste methodiek. Alles gaat heel vlot. Pablo praat goed en is spontaan. In de voorbereiding had ik methodieken voorzien voor ongeveer 1uur, maar uiteindelijk werd er 1,5 gesproken met elkaar. Ik ben opgelucht dat het allemaal zo vlot gaat. Na 1,5uur in gesprek te zijn geweest, ronden we de begeleiding af. Ik vraag aan Pablo hoe hij het vond. Pablo¬† is¬† evenzeerenthousiast¬† over¬† het¬† videogesprek.¬† Het¬† ging¬† vlot¬† en¬† spontaan.¬† Pablo¬† wil¬† de begeleiding zeker verder zetten via videogesprek. Samen plannen we een nieuw momentje in. Het videogesprek wordt afgesloten. Ik leun achterover in mijn stoel. Opgelucht, blij, enthousiast, … dat gevoel krijg ik na een eerste geslaagde online sessie. Na deze positieve ervaring neem ik mijn agenda en gsm erbij. Ik contacteer de andere jongere, vertel over de online sessies en plan vervolgens ook met hen afspraken in.De corona-lockdown is zo slecht nog niet. We ontdekken nieuwe dingen en kunnen ons werk succesvol verderzetten!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s